علت درد در مچ دست چیست ؟ درمان درد مچ دست

درد در مچ دست و راهکارهای درمان درد مچ دست

علت درد در مچ دست چیست ؟ درمان درد مچ دست

درد در مچ‌ دست:
امروزه یکی از شایع ترین دلایل مراجعه بیماران به کلینیک های فیزیوتراپی هست.
مچ دستها یکی از مفاصل بسیار مهمی است که معمولاً قدرش را نمی دانیم، تا این که دچار درد شدید مچ دستها می شویم.
تا حدی که حتی نمی تونیم کارهای روزمره زندگی مون را از شستن سر و صورت گرفته تا چای خوردن و رانندگی کردن حتی نوشتن پیام در گوشی موبایل انجام بدیم.
به قول معروف: قدر عافیت کسی داند که به مصیبتی گرفتار آید.

علت درد مچ دست :

شایع ترین علت مچ دست سندروم تونل کارپ C.T.S هست.

فرض کنیم یک النگو یا دستبند فلزی دور مچ دستهای ماست، اگر این النگو یا دستبند سفت و محکم بشه یا مچ دست هامون چاق بشه، این دستبند روی مچ دست ها مون فشار وارد میکنه و باعث درد بی حسی مور مور شدن خواب رفتن وضعف در عضلات مچ و انگشتان دست ها مون میشه، تا جایی که حتی یک لیوان آب را هم نمیتونیم بلند کنیم.

وسواس :

افرادی که وسواسی هستند یا مادران جوانی که بچه کوچک و شستشو زیاد دارند یا کسانی که با کامپیوتر زیاد کار می کنن مثل: آرایشگرها، تایپیست تا خیاط ها، نقاش ها یا افرادی که با مچ دست شان زیاد کار می کند، همچنین اونایی که بیش از حد چاق هستند یا مرض قند دیابت دارند.

افرادی که باردار هستند در روزهای حاملگی، بدنشان ورم میکنه و باعث ایجاد درد در مچ دست میشه.

برخی از ورزش ها مثل ژیمناستیک، وزنه برداری، پینگ پنگ، تنیس، بدمینتون، بوکس، والیبال، بسکتبال.

آرتروز:

در حقیقت خوردگی و ساییدگی مفاصل هست که می تونه مفاصل تمام بدن از جمله مچ دست ها را درگیر کنه و ایجاد درد بکنه

بیماریهای التهابی:

مثل روماتیسم . در بیماری روماتیسم سیستم ایمنی بدن دچار اختلال میشن و سلول های دفاعی بدن مفاصل سالم بدن رو دشمن فرض می‌کنن و به اونا حمله می کنن. مفاصل را تخریب و از بین میبرن وباعث از بین رفتن مفاصل مچ دست میشن.

پیچ خوردن یا همون رگ به رگ شدن مچ دستها :

توی این حالت رباط مچ دست به شدت کشیده میشه و باعث درد و التهاب در ناحیه مچ دست میشه.

ضربه ها یا تروما و شکستگی در ناحیه مچ دست:

باعث انواع آسیب به مچ دست میشه از درد و التهاب ساده تا پیچ خوردگی و دررفتگی و شکستگی.

نقرس:

نوعی بیماری التهابی است که اسید اوریک در بدن زیاد میشه و اوره در مفاصل رسوب میکنه، باعث تخریب مفاصل میشه، همچنین باعث درد و قرمزی و التهاب میشه، خصوصاً  در مفصل مچ دست.

بورسیت:

التهاب بورس های اطراف مفصل مچ دست میتونه باعث ایجاد درد و محدودیت حرکتی و التهاب بشه.

گانگلیون:

یه نوع کیست خوش خیم هست که معمولا در مچ دست به وجود میاد. داخل این کیست یه ماهی غلیظی جمع میشه که به شکل یه توده سفت است و اگه مقدارش زیاد بشه ،باعث درد و التهاب و محدودیت حرکتی در دستها می شه.

تاندونیت:

در افرادی که کارهای تکراری انجام میدن مثل: نقاش ها، آرایشگرها، تایپیست ها ،کوزه گر ها و…. التهاب شدید تاندون های مچ دستها را داریم که باعث ایجاد درد تورم و محدودیت حرکتی میشه.

سالمندی:

کمپلکسی از تمامی موارد بالا رو می‌تونیم داشته باشیم، یعنی از سندروم تونل کارپ، آرتروز، بیماری های التهابی مفاصل، ضربه ها، نقرس، رگ به رگ شدن، گانگلیون، تاندونیت، کمبود ویتامین دی، پوکی استخوان همه رو میتونیم در درجاتی داشته باشیم.

راه های تشخیص درد مچ دست:

لمس و تست دست خود بیمار، عکس ساده رادیوگرافی، سی تی اسکن، ام آر آی، نوار عصب و عضله.

درمان:

پیدا کردن علت اصلی درد، اهمیت زیادی قبل از شروع پروسه درمانی داره. درمان شامل: درمان های معمول پزشکی و فیزیوتراپی هستش.درمان های جراحی همیشه آخرین درمانه و اگه هیچ کدوم از راه‌های درمان نتیجه نداد استفاده میشه.

معمولاً بیشتر بیماران نیازی به جراحی ندارن و با درمان های روتین پزشکی و فیزیوتراپی خوب خوب میشن.

درمان های پزشکی:

شامل استفاده از گچ و آتل یا اسپلینت که اینا باعث نگهداری و ثابت کردن مچ دستها میشن و همچنین به بهبود بافت آسیب دیده کمک می کنن، دارو درمانی و نهایتا تزریق کورتون.

درمان های تخصصی فیزیوتراپی :

شامل توصیه های لازم درباره آتل بندی و تمرینات مخصوص ورزشی فیزیوتراپی زیر نظر متخصصین فیزیوتراپی هستش، استفاده از دستگاه های فیزیوتراپی: مثل:انواع لیزر، اولتراسوند، مگنت، استفاده از سوزن خشک، آب درمانی،حمام پارافین،جهت کاهش درد التهاب تقویت عضلات همچنین مشاوره جهت انجام کارهای صحیح روزمره.

یادمون باشه هر وقت ضربه ایی به مچ دستمون خورد و دچار آسیب شد،  اولین کار این که مچ رو با وسایل کمکی ثابت نگه داریم، مچ دستهامون را بالا بگیریم و از کمپرس یخ استفاده کنیم.

نویسنده: دکتر فرجود شکوهی

منبع مطلب: drshokohi.ir

منبع تصویر: www.buoyhealth.com

اشتراک گذاری این نوشته

(4) دیدگاه

• Avatar
    زهراقربانی پاسخ

🌷🌹🌹🌈🌼

خرداد 3, 1398 در 12:01 ب.ظ
    • دکتر فرجود شکوهی
      دکتر فرجود شکوهی پاسخ

ممنونم خانم قربانی عزیز

خرداد 3, 1398 در 11:27 ب.ظ
  • Avatar
    مسلمی پاسخ

سلام و احترام
    از این حس محبت به دیگران که در شما نهادینه شده ، باید قدردانی و تشکر کرد.

خرداد 4, 1398 در 0:07 ق.ظ
    • دکتر فرجود شکوهی