۴ عامل مهمی که باعث بروز آسیب در ورزشکاران می‌شود

۴ عامل مهمی که باعث بروز آسیب در ورزشکاران می‌شود

۴ عامل مهمی که باعث بروز آسیب در ورزشکاران می‌شود

آسیب جزئی از ورزش هست. هیچ ورزشکاری را نداریم که تا حالا دچار آسیب نشده باشه.

1. گرم نکردن
2. سرد نکردن
3. تغذیه نامناسب
4. خواب ناکافی

از قدیم گفتند که : بازی اشکنک داره، سرشکستنک داره.

کسی که وارد ورزش میشه باید انتطار آسیب دیدن را داشته باشه، چون به غیر از ورزش قهرمانی که سطح بالاتری از توانایی های بدنی را داریم که خودبخود آسیب زاست، در ورزش های معمولی هم همیشه امکان صدمات بدنی وجود داره.

البته ورزش کردن اونقدر به ما سلامتی و اعتماد به نفس میده و اونقدر فواید بیشماری داره که حتی با وجود آسیب های وارده، باز هم ارزش داره که همیشه ورزش بکنیم، بنابراین گفتن جمله بازی اشکنک داره … نباید باعث دوری شما از ورزش بشه.

اما خبر خوب اینه که شما با انجام یکسری از کارهای ساده می تونین از بسیاری از آسیب های جدی در ورزش حرفه ای و غیرحرفه ای جلوگیری بعمل بیارید که در مقاله حاضر این راهکارها خدمت شما عزیزان ارائه شده.

در این مقاله سعی می کنم تجربیاتم را که حاصل سال ها فیزیوتراپی و درمان ورزشکاران حرفه ای و آماتور در رشته های مختلف هست را در اختیار شما قرار بدم.

هرگز بدون گرم کردن ورزش نکنید.

یکی از شایعترین آسیب های ورزشی حتی در ورزشکاران حرفه ای و قهرمانان جهان، گرم نکردن یا خوب گرم نکردن قبل از تمرینات یا مسابقات است.

گرم کردن در حقیقت یه نرمال استرس به ماهیچه ها وارد می کند و عضلات را آماده تمرین کردن میکنه، در حقیقت ما با گرم کردن استارت میزنیم و موتور عضلات مون را برای شروع فعالیت روشن می کنیم.

تا همین چند سال قبل اعتقاد بر این بوده که در ابتدای ورزش باید حرکات کششی انجام بدیم اما علم جدید و تجربیات جدید مربیان مطرح دنیا به این نتیجه رسیده که ابتدا باید با کارهایی مانند دویدن آرام به صورت عمومی کمی بدن رو گرم و آماده کنیم.

سپس می تونیم بریم سراغ حرکات کششی و انجام تمرینات سخت تر و پرفشار. البته حتی بدون گرم کردن عمومی می شه یک کشش بسیار ساده (در حدی که بدن درد نبینه و آسیب وارد نشه) انجام بدیم کششی بسیار ملایم و یا دویدن و تحرک.

چه چیزهایی هنگام گرم کردن در بدن اتفاق میفته یا بهتر بگیم فواید گرم کردن بدن چیه؟

از لحاظ مغزی بدن کاملا هوشیار میشه و برای انجام فعالیت های ورزشی تمرکز لازم رو پیدا میکنه و به اصطلاح از لحاظ روحی روانی شش دونگ میشه و آماده شروع کار.

گرم کردن با عکس افزایش ضربان قلب، خونرسانی بهتر، تغذیه و اکسیژن رسانی بهتر به بافتها میشه، نرمال استرس به عضلات وارد میکنه و باعث جلوگیری از گرفتگی های عضلانی میشه، عضلات و رباط ها را آماده تحمل فشارهای لازمه میکنه، سوخت و ساز و متابولیسم بدن رو بهتر میکنه که باعث میشه انرژی لازم برای انجام فعالیت‌های ورزشی فراهم بشه.

هرگز بدون سرد کردن ورزش رو رها نکنید.

نکته خیلی مهم جهت آسیب ندیدن بعد از ورزش سرد کردن در پایان تمرینات ورزشی هست.

یکی از کارهای مهمی که بسیاری از ورزشکاران اون رو جدی نمی گیرن، سرد کردن هست، در واقع اگر اهمیت سرد کردن بدن پس از انجام تمرینات سبک و سنگین از گرم کردن مهم تر نباشه، دقیقا به همان اندازه گرم کردن، اهمیت داره.

سرد کردن اهمیت بینهایت زیادی جهت جلوگیری از آسیب در ورزشکاران داره، شاید گاهی اهمیت سرد کردن از گرم کردن هم بیشتره، تا جایی که اگه بین گرم کردن و سرد کردن بخوایم یکی را انتخاب کنیم قطعا سرد کردن را توصیه میکنیم، چون گرم شدن می تونه با انجام تمرینات ملایم و حتی راه رفتن سریع اتفاق بیوفته و کم کم افزایش پیدا بکنه اما سرد کردن حتما باید طبق یک روند و اصول خاص انجام بشه. (کاهش ضربان قلب و همچنین انجام حرکات کششی و اصلاحی)

محسنات و فواید سرد کردن :

دفع اسید لاکتیک که باعث جلوگیری از ایجاد درد و خستگی و کوفتگی در عضلات خصوصاً ماهیچه های دوقلوی ساق پا میشه.

باعث افزایش گردش جریان خون وریدی در پاها به سمت قلب میشه که باعث کاهش ورم در پاها در انتهای تمرینات ورزشی میشه.

کمبود خواب :

خواب کافی اهمیت بسیار زیادی در عملکرد ورزشکاران داره و بی خوابی یا خواب نامناسب میتونه باعث آسیب در ورزش بشه.

خواب خوب میتونه زمان کاهش اضطراب تمرکز و خلاقیت های فردی رو افزایش بده انرژی و استقامت بدن رو زیاد کنه و باعث بشه عضلات زمان بازسازی ریکاوری در بهترین شرایط عملکرد ایشان باشد دیرتر خسته و دچار آسیب شوند.

حالا اگه به همراه داشتن خواب کافی ۷ تا ۸ ساعت، زمان منظمی برای خواب وجود داشته باشه (خواب در شب‌ها باشه و راس یک ساعت خاص و بیداری هم در پیش از طلوع آفتاب) و عوامل استرس زا مانند موبایل پیش از خوابیدن دور نگه داشته بشه و کارهای آرامش بخش و مفید مانند کتابخوابی جایگزین بشه، قطعا اثرات مثبت بیشتری می تونه بر روی افزایش فواید خواب در ورزشکاران و حتی افراد عادی داشته باشه، از لحاظ سلامتی، شادابی و افزایش کارآیی بدن برای انجام تمرینات سخت تر.

تغذیه نامناسب

داشتن برنامه تغذیه مناسب برای ورزشکاران گاهی ازخود تمرینات هم اهمیت اش بیشتره.

یکی از مهمترین دلایلی که ورزشکار در هنگام ورزش دچار آسیب میشه و یا بعد از آسیب دیدن روند درمانش با مشکل مواجه میشه، تغذیه نامناسب است.

اینکه بگیم به جای تغذیه مناسب و دقیق بیشتر ورزش میکنیم در حقیقت خودمون با دست خودمون به سمت آسیب دیدن میریم، چون تغذیه بد یعنی کمبود بسیاری از مواد معدنی و ویتامین ها مثل : کمبود خونی ناشی از فقر آهن، کمبود ویتامین D، کمبود روی، کمبود خانواد ویتامین ب،  و…  که باعث آسیب به ساختار استخوان ها ماهیچه ها و سیستم عصبی میشه و همین امر میتونه توان جسمی روحی ورزشکار را از نظر تمرکز قدرت و انعطاف پذیری بسیار کم و آسیب پذیر کنه، در این حالت ورش و تمرین بیشتر یعنی احتمال آسیب دبدن بیشتر.

برای اینکه تغذیه مناسبی داشته باشیم نیاز نیست که سراغ مواد غذایی گران قیمت و برنامه های غذایی سنگین بریم، حتی افرادی با وضع مالی ضعیف و متوسط هم می تونن یک برنامه غذایی سالم (بدون چربی های اشباع شده و نمک و شکر کمتر) برای خودشون تدارک ببینن.

سیب زمینی پخته، عدس، لوبیا، پیاز، گوشت سفید، سبزیجات، نان و برنج برخی از مواد غذایی سالم و طبیعی هستن که می تونید اونها رو به صورت آب پز و با نمک و شکر کم و بدون روغن مصرف بکنید. به جای روغن پالم هم می تونین از روغن زیتون یا کنجد و روغن های گیاهی طبیعی استفاده بکنید.

توصیه مهم:

در خاتمه پیشنهاد میدیم قبل از شروع  ورزش و تمرینات ورزشی جهت ارزیابی های اسکلتی – عضلانی بدنتان و جلوگیری از اسیب های احتمالی از متخصص فیزیوتراپیست محل کار یا زندگی تان راهنمایی بگیرید.

نویسنده: دکتر فرجود شکوهی

منبع مطلب: drshokohi.ir

پی‌نوشت:

دکتر شکوهی

دکتر شکوهی در کنار تیم نوجوانان فوتبال باشگاه فیورنتینای ایتالیا در شهر فلورانس

دکتر فرجود شکوهی

دکتر شکوهی در کنار تیم نوجوانان فوتبال باشگاه فیورنتینای ایتالیا در شهر فلورانس

اشتراک گذاری این نوشته

(11) دیدگاه

  • Avatar
    شهربانو پاشا پاسخ

    با سلام
    مطالب خوبی اشاره نمودیدعالی بود
    سپاس

    👌👌👌
    👏👏👏

    خرداد 16, 1398 در 5:19 ب.ظ
    • دکتر فرجود شکوهی
      دکتر فرجود شکوهی پاسخ

      سلام . سپاسگزارم خانم دکتر پاشا عزیز
      شاد و سلامت باشید.

      خرداد 16, 1398 در 5:31 ب.ظ
  • Avatar
    شهربانو پاشا پاسخ

    🙏🙏🙏

    خرداد 16, 1398 در 7:32 ب.ظ
  • Avatar
    محمد شمس پاسخ

    عااالی بود اقای دکتر

    خرداد 16, 1398 در 9:25 ب.ظ
    • دکتر فرجود شکوهی
      دکتر فرجود شکوهی پاسخ

      از محبت تون سپاسگزارم

      خرداد 17, 1398 در 2:08 ق.ظ
  • Avatar
    روح الله خورشيدي پاسخ

    دکتر جان ؛ عالی بود استفاده کردیم 🙏🏻

    خرداد 18, 1398 در 4:55 ق.ظ
    • دکتر فرجود شکوهی
      دکتر فرجود شکوهی پاسخ

      سلام روح الله جان. خوشحالم که مورد قبول شما قرار گرفت و متشکرم از اینکه همراهی می‌کنی و نظر خودتو ثبت کردی.

      خرداد 18, 1398 در 6:46 ق.ظ
  • Avatar
    فیزیو تراپیست حریری پاسخ

    جناب دکتر شکوهی مطالبتون مثل همیشه عالی بود

    خرداد 18, 1398 در 11:45 ق.ظ
    • دکتر فرجود شکوهی
      دکتر فرجود شکوهی پاسخ

      با سلام . از محبت تون سپاسگزارم همکار معزز

      خرداد 18, 1398 در 5:07 ب.ظ
  • Avatar
    زهراقربانی پاسخ

    با سلام و احترام،استاد عزیز ممنون از اشتراک مطالب علمی تون
    🌈🌹🌻

    خرداد 18, 1398 در 10:28 ب.ظ
  • Avatar
    Parviz ghaemi پاسخ

    سلام دکتر
    مطلب عالی بود و مفید

    تیر 30, 1398 در 12:16 ب.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *